Bygget av ny kaj vid Port of Skellefteå påbörjas
Nu inleds bygget av Port of Skellefteås nya kaj, som Skellefteå kommun och Peab Anläggning AB kommer att utföra tillsammans i partnerskap. Hållbarhet är projektets främsta ledstjärna.
Fartyg
Ankomst
Avgång
Kaj
Marit
2024-05-11
2024-05-16
Rönnskär
Halland
2024-05-15
2024-05-16
Jubileumskajen
Fartyg
Ankomst
Avgång
Kaj
Swe Freighter
2024-05-16
2024-05-17
Handelskajen
Botnia Enabler
2024-05-16
2024-05-16
Jubileumskajen
Hunteborg
2024-05-18
2024-05-20
Rönnskär
Lady Marie Christine
2024-05-19
2024-05-21
Rönnskär
Nordic Crystal
2024-05-20
2024-05-21
Handelskajen
Baltic Enabler
2024-05-21
2024-05-21
Jubileumskajen
Emilie
2024-05-22
2024-05-23
Rönnskär
Unden
2024-05-22
2024-05-23
Handelskajen
Warber
2024-05-22
2024-05-23
Handelskajen
Christina
2024-05-24
2024-05-25
Rönnskär
Visar 9 av 10 nyheter
Nu inleds bygget av Port of Skellefteås nya kaj, som Skellefteå kommun och Peab Anläggning AB kommer att utföra tillsammans i partnerskap. Hållbarhet är projektets främsta ledstjärna.
Nu kan en ny kaj börja byggas vid Port of Skellefteå. Det beslutade kommunfullmäktige på tisdagens möte. Utvecklingen av kajen blir en viktig del i samhällsomvandlingen och för det lokala och regionala näringslivet. Kajen planeras stå klar 2027.
Förberedelserna för en ny kaj vid Port of Skellefteå har pågått sedan 2017. Nu väntar nästa steg i processen, att påbörja själva bygget. Samhällsbyggnadsnämnden lämnar efter dagens möte ett förslag till kommunfullmäktige att finansiera projektet. Beslutet planeras att tas upp på fullmäktigemötet i november.
Port of Skellefteå utvecklas för att kunna ta emot fler och större transporter för att möta behovet hos Skellefteås växande näringsliv.
Arbetet på norra sidan med att bygga nytt land fortskrider som planerat. De dagar som projektet legat efter, har arbetats i kapp och nu ligger projektet i rätt tid och i vissa moment till och med lite före tidplanen Huvudmaskinen är en Atlas MAK på 3200 hk och kommer att leverera en dragkraft på minst 32 ton. Hon har en bogpropeller på 425 hk vilket är mycket för en båt av denna storlek.
Det övergripande målet i farledsprojektet är att öka kapaciteten i Port of Skellefteå för att möta näringslivets efterfrågan och behov. Projektet ska leda till att förbereda hamnen för feedertrafik, möjliggöra mörkerkörning för större fartyg och öka upplagringsytorna i närheten till containerhantering. Klart årsskiftet 2021/2022.
Som en del i den beslutade utvecklingsstrategi för Port of Skellefteå är nästa steg nu en ny djup kaj. Under måndagens sammanträde gav samhällsbyggnadsnämnden klartecken för fortsatta investeringar i hamnen.
Port of Skellefteå muddrade senast södra hamnområdet 1980. Uppslamning samt landhöjningen har medfört att vattendjupen minskat vid alla kajerna, detta är tydligast i inseglingsrännan. Nära kajerna byggs botten även på av propellerströmmar och spill från land.
Vi börjar med att muddra för att bygga en vall som ska invalla det nya landområdet som sedan ska fyllas med muddermassor och bergkross på den ena halvan och med järnsand och bergkross på den andra.