Bygget av ny kaj vid Port of Skellefteå påbörjas
Nu inleds bygget av Port of Skellefteås nya kaj, som Skellefteå kommun och Peab Anläggning AB kommer att utföra tillsammans i partnerskap. Hållbarhet är projektets främsta ledstjärna.
Vi börjar med att muddra för att bygga en vall som ska invalla det nya landområdet som sedan ska fyllas med muddermassor och bergkross på den ena halvan och med järnsand och bergkross på den andra.
När vi byggt invallningen och fyllt den till framtida marknivå kommer vi att belasta den med 2-3 meter bergkross för att ta ut eventuella sättningar i ytorna. Eftersom det ligger lösa massor i botten av båda områdena kommer det att bli sättningar både där vi bygger med muddermassor och järnsand.
Det andra mudderverket, som ägs av Svenska Tungdykargruppen, har kommit till hamnen den sista maj och ska monteras i början av juni för att öka takten i grävningen.
Underhållsmuddringen av södra hamnen kommer att ske under hösten 2020. Vi ska även muddra i farleden mitt i hamnbassängen. De svarta flytslangarna som syns i vattnet är flytkropparna till de miljöskärmar (siltskärmar) som ska förhindra grumlingen att nå utanför arbetsområdet. Det finns öppningar i skärmarna där vi har bubbelridåer som även dom förhindrar att grumlingen smiter utanför arbetsområdet.
Den nya kajen kommer att byggas utanför de nyskapade markområdet och bli mellan 250 och 275 m långt. Den ska medge ett djupgående för fartygen på drygt 11 m.
Vi kommer även att sätta upp staket och grindar med inpassering under juni månad som kommer att bli permanenta. Hamnen kommer att sätta upp skyltar med hänvisning till nya vägen som går till småbåtshamnen under juni månad.
Bergkrosset kommer från djupförvaret som Boliden gör under Rönnskärsverket. Hamnen har under flera år tagit emot bergmaterialet och lagrat på ytorna i oljehamnen för att kunna användas i projektet som nu börjat. Vi kör dessutom fortfarande berg till oljehamnen. Vi kommer att upphöra med det i slutet av juni när vi fått över tillräckligt mycket för projektet.
Nu inleds bygget av Port of Skellefteås nya kaj, som Skellefteå kommun och Peab Anläggning AB kommer att utföra tillsammans i partnerskap. Hållbarhet är projektets främsta ledstjärna.
Nu kan en ny kaj börja byggas vid Port of Skellefteå. Det beslutade kommunfullmäktige på tisdagens möte. Utvecklingen av kajen blir en viktig del i samhällsomvandlingen och för det lokala och regionala näringslivet. Kajen planeras stå klar 2027.
Förberedelserna för en ny kaj vid Port of Skellefteå har pågått sedan 2017. Nu väntar nästa steg i processen, att påbörja själva bygget. Samhällsbyggnadsnämnden lämnar efter dagens möte ett förslag till kommunfullmäktige att finansiera projektet. Beslutet planeras att tas upp på fullmäktigemötet i november.
Port of Skellefteå utvecklas för att kunna ta emot fler och större transporter för att möta behovet hos Skellefteås växande näringsliv.
Arbetet på norra sidan med att bygga nytt land fortskrider som planerat. De dagar som projektet legat efter, har arbetats i kapp och nu ligger projektet i rätt tid och i vissa moment till och med lite före tidplanen Huvudmaskinen är en Atlas MAK på 3200 hk och kommer att leverera en dragkraft på minst 32 ton. Hon har en bogpropeller på 425 hk vilket är mycket för en båt av denna storlek.
Det övergripande målet i farledsprojektet är att öka kapaciteten i Port of Skellefteå för att möta näringslivets efterfrågan och behov. Projektet ska leda till att förbereda hamnen för feedertrafik, möjliggöra mörkerkörning för större fartyg och öka upplagringsytorna i närheten till containerhantering. Klart årsskiftet 2021/2022.