Bygget av ny kaj vid Port of Skellefteå påbörjas
Nu inleds bygget av Port of Skellefteås nya kaj, som Skellefteå kommun och Peab Anläggning AB kommer att utföra tillsammans i partnerskap. Hållbarhet är projektets främsta ledstjärna.
Som en del i den beslutade utvecklingsstrategi för Port of Skellefteå är nästa steg nu en ny djup kaj. Under måndagens sammanträde gav samhällsbyggnadsnämnden klartecken för fortsatta investeringar i hamnen.
Port of Skellefteå utvecklas för att effektivt hantera industrinäringens behov av godstransporter, genom flexibilitet och fokus på hur olika transportslag samverkar. En viktig drivkraft bakom de investeringar som görs i hamnen är fartygens storlek. Under flera år har trenden gått mot att fartygen blir allt större, vilket gör att antalet anlöp i hamnarna inte ökar i samma takt som den totala godsmängden. Att fartygen blir större ställer nya krav på hamnarna, som behöver kunna erbjuda längre och djupare kajer och farledsförbättringar.
-Port of Skellefteå är en medveten hamn. Vi tillhandahåller tjänster som skapar ett värde för våra kunder och vi gör investeringar som är hållbara för miljön och norra Sveriges framtid. Vi arbetar nära våra kunder, invånarna och miljön, säger Lars Widelund, hamnchef Port of Skellefteå, och fortsätter:
-Vi vill ha en utsläppsfri hamn med en miljömedveten expansion, där vi värdesätter invånarnas attityder till hamnen. Vi gör medvetna investeringar i elektrifiering och väljer förnyelsebar energi.
Förberedelser för att kunna anlägga en ny kaj på Norra sidan har pågått sedan 2017 i form av arbete med nya landytor och en fördjupning i farleden. En ansökan till Mark- och miljödomstolen för att få tillstånd att anlägga en kaj i anslutning till den nya ytan på Norra sidan har gjorts och beslut förväntas komma första kvartalet 2022.
FAKTA: Utvecklingsstrategin för Port of Skellefteå
Med utgångspunkt från Skellefteås utvecklingsstrategi och det nya industrins behov togs, hösten 2020, beslut om en utvecklingsstrategi för Port of Skellefteå. Kortfattat sammanfattas denna med följande utveckling fram till 2030.
Nu inleds bygget av Port of Skellefteås nya kaj, som Skellefteå kommun och Peab Anläggning AB kommer att utföra tillsammans i partnerskap. Hållbarhet är projektets främsta ledstjärna.
Nu kan en ny kaj börja byggas vid Port of Skellefteå. Det beslutade kommunfullmäktige på tisdagens möte. Utvecklingen av kajen blir en viktig del i samhällsomvandlingen och för det lokala och regionala näringslivet. Kajen planeras stå klar 2027.
Förberedelserna för en ny kaj vid Port of Skellefteå har pågått sedan 2017. Nu väntar nästa steg i processen, att påbörja själva bygget. Samhällsbyggnadsnämnden lämnar efter dagens möte ett förslag till kommunfullmäktige att finansiera projektet. Beslutet planeras att tas upp på fullmäktigemötet i november.
Port of Skellefteå utvecklas för att kunna ta emot fler och större transporter för att möta behovet hos Skellefteås växande näringsliv.
Arbetet på norra sidan med att bygga nytt land fortskrider som planerat. De dagar som projektet legat efter, har arbetats i kapp och nu ligger projektet i rätt tid och i vissa moment till och med lite före tidplanen Huvudmaskinen är en Atlas MAK på 3200 hk och kommer att leverera en dragkraft på minst 32 ton. Hon har en bogpropeller på 425 hk vilket är mycket för en båt av denna storlek.
Det övergripande målet i farledsprojektet är att öka kapaciteten i Port of Skellefteå för att möta näringslivets efterfrågan och behov. Projektet ska leda till att förbereda hamnen för feedertrafik, möjliggöra mörkerkörning för större fartyg och öka upplagringsytorna i närheten till containerhantering. Klart årsskiftet 2021/2022.