Bygget av ny kaj vid Port of Skellefteå påbörjas
Nu inleds bygget av Port of Skellefteås nya kaj, som Skellefteå kommun och Peab Anläggning AB kommer att utföra tillsammans i partnerskap. Hållbarhet är projektets främsta ledstjärna.
Port of Skellefteå utvecklas för att kunna ta emot fler och större transporter för att möta behovet hos Skellefteås växande näringsliv.
Skellefteå kommun investerar under de kommande åren 700 miljoner kronor i Port of Skellefteå. Delar av havsbotten schaktas och tanken är att göra det möjligt för 250 meter långa fartyg att gå in i hamnen. I anslutning till kajen finns också planer på att skapa ett industriområde för nya etableringar. Landytorna på norra sidan av hamnområdet ska öka och det kommer att byggas både nya lagringsytor och magasinlösningar.
En större och djupare hamn innebär också vinster för miljön. Långa transporter på land, från bland annat industrier och sågverk, kan undvikas då godset istället skeppas i närområdet. Samtidigt är hamnen ett transportnav för olika transportslag såsom sjöfart, tåg, lastbil och flyg.
Det investeras även i ny teknologi, och sedan 2022 finns en av världens första helelektriska kran på plats. Förutom att den drivs av el kan den hantera tung last och har stor räckvidd vilket gör att den når över de stora fartygens bredd.
Kommunens investeringar i hamnområdet finansieras till 50 % från EU:s regionala utvecklingsfond.
Nu inleds bygget av Port of Skellefteås nya kaj, som Skellefteå kommun och Peab Anläggning AB kommer att utföra tillsammans i partnerskap. Hållbarhet är projektets främsta ledstjärna.
Nu kan en ny kaj börja byggas vid Port of Skellefteå. Det beslutade kommunfullmäktige på tisdagens möte. Utvecklingen av kajen blir en viktig del i samhällsomvandlingen och för det lokala och regionala näringslivet. Kajen planeras stå klar 2027.
Förberedelserna för en ny kaj vid Port of Skellefteå har pågått sedan 2017. Nu väntar nästa steg i processen, att påbörja själva bygget. Samhällsbyggnadsnämnden lämnar efter dagens möte ett förslag till kommunfullmäktige att finansiera projektet. Beslutet planeras att tas upp på fullmäktigemötet i november.
Arbetet på norra sidan med att bygga nytt land fortskrider som planerat. De dagar som projektet legat efter, har arbetats i kapp och nu ligger projektet i rätt tid och i vissa moment till och med lite före tidplanen Huvudmaskinen är en Atlas MAK på 3200 hk och kommer att leverera en dragkraft på minst 32 ton. Hon har en bogpropeller på 425 hk vilket är mycket för en båt av denna storlek.
Det övergripande målet i farledsprojektet är att öka kapaciteten i Port of Skellefteå för att möta näringslivets efterfrågan och behov. Projektet ska leda till att förbereda hamnen för feedertrafik, möjliggöra mörkerkörning för större fartyg och öka upplagringsytorna i närheten till containerhantering. Klart årsskiftet 2021/2022.