Bygget av ny kaj vid Port of Skellefteå påbörjas
Nu inleds bygget av Port of Skellefteås nya kaj, som Skellefteå kommun och Peab Anläggning AB kommer att utföra tillsammans i partnerskap. Hållbarhet är projektets främsta ledstjärna.
We start by dredging to build an embankment to enclose the new land area, which will then be filled with dredged material and crushed rock on one half and iron sand and crushed rock on the other.
When we build the embankment and fill it to future ground level, we will load it with 2-3 meters of crushed rock to take out any subsidence in the surfaces. Since there are loose masses at the bottom of both areas, there will be subsidence both where we build with dredged material and iron sand.
The second dredger, owned by Svenska Tungdykargruppen, arrived at the port at the end of May and will be assembled in early June to increase the pace of excavation.
The maintenance dredging of the southern port will take place in the fall of 2020. We will also dredge the fairway in the middle of the port basin. The black floating hoses visible in the water are the floating bodies of the environmental screens (silt screens) that will prevent the turbidity from reaching outside the work area. There are openings in the screens where we have bubble curtains that also prevent the turbidity from escaping the work area.
The new quay will be built outside the newly created land area and will be between 250 and 275 m long. It will allow a draught for the vessels of just over 11 m.
We will also put up fences and gates with access during the month of June which will be permanent. The port will put up signs referring to the new road leading to the marina during June.
The crushed rock comes from the deep storage that Boliden is doing under the Rönnskärsverket. For several years, the port has received the rock material and stored it on the surfaces in the oil harbor to be used in the project that has now begun. "We are also still transporting rock to the oil port. We will stop doing this at the end of June when we have received enough for the project.
Nu inleds bygget av Port of Skellefteås nya kaj, som Skellefteå kommun och Peab Anläggning AB kommer att utföra tillsammans i partnerskap. Hållbarhet är projektets främsta ledstjärna.
Nu kan en ny kaj börja byggas vid Port of Skellefteå. Det beslutade kommunfullmäktige på tisdagens möte. Utvecklingen av kajen blir en viktig del i samhällsomvandlingen och för det lokala och regionala näringslivet. Kajen planeras stå klar 2027.
Förberedelserna för en ny kaj vid Port of Skellefteå har pågått sedan 2017. Nu väntar nästa steg i processen, att påbörja själva bygget. Samhällsbyggnadsnämnden lämnar efter dagens möte ett förslag till kommunfullmäktige att finansiera projektet. Beslutet planeras att tas upp på fullmäktigemötet i november.
Port of Skellefteå utvecklas för att kunna ta emot fler och större transporter för att möta behovet hos Skellefteås växande näringsliv.
Arbetet på norra sidan med att bygga nytt land fortskrider som planerat. De dagar som projektet legat efter, har arbetats i kapp och nu ligger projektet i rätt tid och i vissa moment till och med lite före tidplanen Huvudmaskinen är en Atlas MAK på 3200 hk och kommer att leverera en dragkraft på minst 32 ton. Hon har en bogpropeller på 425 hk vilket är mycket för en båt av denna storlek.
Det övergripande målet i farledsprojektet är att öka kapaciteten i Port of Skellefteå för att möta näringslivets efterfrågan och behov. Projektet ska leda till att förbereda hamnen för feedertrafik, möjliggöra mörkerkörning för större fartyg och öka upplagringsytorna i närheten till containerhantering. Klart årsskiftet 2021/2022.