Bygget av ny kaj vid Port of Skellefteå påbörjas
Nu inleds bygget av Port of Skellefteås nya kaj, som Skellefteå kommun och Peab Anläggning AB kommer att utföra tillsammans i partnerskap. Hållbarhet är projektets främsta ledstjärna.
Port of Skellefteå last dredged the southern harbor area in 1980. Siltation and land uplift have caused the water depths to decrease at all quays, this is most evident in the entrance channel. Near the quays, the bottom is also built up by propeller currents and spillage from land.
The port basin therefore needs to be dredged to maintain a sailing depth of 8.5 meters (which means even deeper at the entrance channel and at the quays).
At the same time, the dredged material will be used to create new areas in the North Harbour, where we later plan to build a quay with sufficient depth for ships and good storage areas in the vicinity.
Nu inleds bygget av Port of Skellefteås nya kaj, som Skellefteå kommun och Peab Anläggning AB kommer att utföra tillsammans i partnerskap. Hållbarhet är projektets främsta ledstjärna.
Nu kan en ny kaj börja byggas vid Port of Skellefteå. Det beslutade kommunfullmäktige på tisdagens möte. Utvecklingen av kajen blir en viktig del i samhällsomvandlingen och för det lokala och regionala näringslivet. Kajen planeras stå klar 2027.
Förberedelserna för en ny kaj vid Port of Skellefteå har pågått sedan 2017. Nu väntar nästa steg i processen, att påbörja själva bygget. Samhällsbyggnadsnämnden lämnar efter dagens möte ett förslag till kommunfullmäktige att finansiera projektet. Beslutet planeras att tas upp på fullmäktigemötet i november.
Port of Skellefteå utvecklas för att kunna ta emot fler och större transporter för att möta behovet hos Skellefteås växande näringsliv.
Arbetet på norra sidan med att bygga nytt land fortskrider som planerat. De dagar som projektet legat efter, har arbetats i kapp och nu ligger projektet i rätt tid och i vissa moment till och med lite före tidplanen Huvudmaskinen är en Atlas MAK på 3200 hk och kommer att leverera en dragkraft på minst 32 ton. Hon har en bogpropeller på 425 hk vilket är mycket för en båt av denna storlek.
Det övergripande målet i farledsprojektet är att öka kapaciteten i Port of Skellefteå för att möta näringslivets efterfrågan och behov. Projektet ska leda till att förbereda hamnen för feedertrafik, möjliggöra mörkerkörning för större fartyg och öka upplagringsytorna i närheten till containerhantering. Klart årsskiftet 2021/2022.