Bygget av ny kaj vid Port of Skellefteå påbörjas
Nu inleds bygget av Port of Skellefteås nya kaj, som Skellefteå kommun och Peab Anläggning AB kommer att utföra tillsammans i partnerskap. Hållbarhet är projektets främsta ledstjärna.
Port of Skellefteå is being developed to accommodate more and larger transports to meet the needs of Skellefteå's growing business community.
Skellefteå Municipality is investing SEK 700 million in Port of Skellefteå over the next few years. Parts of the seabed are being excavated and the idea is to make it possible for 250 meter long ships to enter the port. In connection with the quay there are also plans to create an industrial area for new establishments. The land areas on the north side of the port area will increase and new storage areas and warehouse solutions will be built.
A larger and deeper port also means benefits for the environment. Long transports on land, from industries and sawmills, for example, can be avoided as the goods are instead shipped in the local area. At the same time, the port is a transport hub for different modes of transport such as shipping, trains, trucks and planes.
Investments are also being made in new technology, and since 2022 one of the world's first fully electric cranes has been in place. In addition to being powered by electricity, it can handle heavy loads and has a long range, allowing it to reach across the width of large ships.
The municipality's investments in the port area are 50% financed by the EU Regional Development Fund.
Nu inleds bygget av Port of Skellefteås nya kaj, som Skellefteå kommun och Peab Anläggning AB kommer att utföra tillsammans i partnerskap. Hållbarhet är projektets främsta ledstjärna.
Nu kan en ny kaj börja byggas vid Port of Skellefteå. Det beslutade kommunfullmäktige på tisdagens möte. Utvecklingen av kajen blir en viktig del i samhällsomvandlingen och för det lokala och regionala näringslivet. Kajen planeras stå klar 2027.
Förberedelserna för en ny kaj vid Port of Skellefteå har pågått sedan 2017. Nu väntar nästa steg i processen, att påbörja själva bygget. Samhällsbyggnadsnämnden lämnar efter dagens möte ett förslag till kommunfullmäktige att finansiera projektet. Beslutet planeras att tas upp på fullmäktigemötet i november.
Port of Skellefteå utvecklas för att kunna ta emot fler och större transporter för att möta behovet hos Skellefteås växande näringsliv.
Arbetet på norra sidan med att bygga nytt land fortskrider som planerat. De dagar som projektet legat efter, har arbetats i kapp och nu ligger projektet i rätt tid och i vissa moment till och med lite före tidplanen Huvudmaskinen är en Atlas MAK på 3200 hk och kommer att leverera en dragkraft på minst 32 ton. Hon har en bogpropeller på 425 hk vilket är mycket för en båt av denna storlek.
Det övergripande målet i farledsprojektet är att öka kapaciteten i Port of Skellefteå för att möta näringslivets efterfrågan och behov. Projektet ska leda till att förbereda hamnen för feedertrafik, möjliggöra mörkerkörning för större fartyg och öka upplagringsytorna i närheten till containerhantering. Klart årsskiftet 2021/2022.