Världspremiär för pålar av återvunnet stål när Port of Skellefteås hamnområde utvecklas
Nya hamnen på norra sidan
Hamnen Port of Skellefteå utvecklas för att kunna ta emot fler och större transporter för att möta behovet hos Skellefteås växande näringsliv. Produktionen pågår och väntas stå klart mot slutet av 2027.
Port of Skellefteå genomgår en omfattande expansion med en investering på 1,4 miljarder kronor för att möta det ökade behovet av effektivare in- och uttransporter för Skellefteås växande näringsliv. I slutet av 2027 kommer hamnen vara utrustad för att hantera större och fler fartyg samt ökade godsvolymer, vilket stärker Skellefteås roll som internationell handelsplats.
En viktig drivkraft bakom investeringarna i hamnen är fartygens fysiska storlek som under flera år blivit allt större. Att fartygen blir större ställer nya krav på hamnarna, som behöver kunna erbjuda längre och djupare kajer, farledsförbättringar och större ytor för att hantera gods.
Projektet i praktiken
Projektet omfattar att anlägga en större, bredare och djupare kaj samt att färdigställa de nya landytorna och att muddra kajområdet och farleden. Tillsammans med de befintliga kajerna kommer den nya kajen göra det möjligt att specialisera kajerna för de olika varuslagens behov. Det norra hamnområdet på över 60 000 kvadratmeter byggs med förberedelser för att möjliggöra en fossilfri verksamhet.
Det investeras även i ny teknologi, och sedan 2022 finns en av världens första helelektriska kranar på plats. Förutom att den drivs av el kan den hantera tung last och har stor räckvidd vilket gör att den når över de stora fartygens bredd.
Finansiärer och aktörer
Det här projektet medfinanserias av Europeiska Unionen. Framtidssäkrad intermodalitet, transport av gods med flera transportsätt, skapar förutsättningar för hållbara och effektiva godstransporter. Målet är att projektet ska leda till utveckling av klimatanpassad intermodal mobilitet i hela regionen.
Aktuellt i projektet
2024-09-09 Materialet som används för pålarna är SSAB Zero ®™, det vill säga stål som är baserat på återvunnet stålskrot producerat med fossilfri el och biogas. Kajen blir det första grund- och anläggningsarbete...
2024-01-16 Nu inleds bygget av Port of Skellefteås nya hamnområde, som Skellefteå kommun och Peab Anläggning AB kommer att utföra tillsammans i partnerskap. Hållbarhet är projektets främsta ledstjärna.2023-12-20 Klart för satsning av nytt hamnområde vid Port of Skellefteå
Nu kan ett nytt hamnområde börja byggas vid Port of Skellefteå. Det beslutade kommunfullmäktige på tisdagens möte. Utvecklingen av kajen blir en viktig del i samhällsomvandlingen och för det lokala oc...
Ny djup kaj
Lagringstjänster
Utveckla intermodala transporter
Fossilfri, automatiserad och energieffektiv hantering
Port of Skellefteås utveckling
Mycket av världens transport av varor och gods sker via sjöfart vilket innebär ett ökat behov av väl fungerande logistik i hamnverksamheten Port of Skellefteå till följd av den kraftiga expansionen som sker i Skellefteå.
Med utgångspunkt i detta och Skellefteås utvecklingsstrategi togs, hösten 2020, beslut om en utvecklingsstrategi för Port of Skellefteå. Kortfattat sammanfattas denna med följande utveckling fram till 2030:
1. Skapa nya ytor och ny djup kaj.
2. Erbjuda nya tjänster som till exempel förädling av gods- eller lagringstjänster.
3. Utveckla intermodaliteten. Sjöfarten är en del av en kedja där omlastningsmomentet till lastbil och järnväg är väsentligt. Närhet till Norrbottniabanan och omlastning till tåg och bil ska bli enkelt, flexibelt och självklart.
4. Automatisera och energieffektivisera operativa enheter. Det innebär både ny- och reinvestering i maskiner, elektrifiering, nya digitala verktyg och automatiseringsutveckling för att nå målet om en utsläppsfri verksamhet.