Skelleftea Hammen

Vägövergångar i Oljehamn

Inpumpningsledningarna i oljehamnen ligger i kulvertar under vägarna sedan oljehamnsområdet byggdes. Port of Skellefteå vill få upp dessa i lyror över vägen för att enkelt kunna hålla uppsikt vid användning samt att inspektioner kan ske ovan jord och inte i trånga kulvertar som dessutom ibland är vattenfyllda.

Projektering påbörjas under 2019. Själva byggnationerna är färdigställda under 2020.

 

Detta blir första steget i en rad strategiska framtidsinvesteringar på hamnområdet.

– Vi kommer att bli mer konkurrenskraftiga och kunna hantera fler och större fartyg, säger Lars Widelund, hamnchef i ett pressmeddelande.

Det Mark- och miljödomstolen nu gett sitt godkännande till är att påbörja muddring i Kallholmsfjärden för att göra en djupare infart. Muddringsmassorna och järnsand från Rönnskär ska sedan återanvändas för att fylla ut området på norra sidan och utöka hamnområdet. Sista steget i projektet som beräknas kosta uppemot en halv miljard är att bygga en kaj.

– Jag anser att kommuner bör äga infrastruktur i en hamn. En investering på en halv miljard är inget som en privat aktör kan räkna hem. Däremot kan kommunen se samhällsfördelar, menar Lars Widelund.

Han konstaterar att i dagsläget skulle hamnen kunna tredubbla godsomsättningen utan att behöva göra några större omställningar.

–Men detta är en satsning för att överleva på lång sikt och bli mer konkurrenskraftiga, säger Lars Widelund.

Norra Skogsägarna är en stor kund hos hamnen.

Nyheter

Port of Skellefteå utvecklas. Med ett växande tjänsteutbud möter vi våra kunders behov på intermodala transporter, containertrafik och hamnnära industrilokaler.

Kommunens investeringar i hamnområdet finansieras till 50 % från EU: s regionala utvecklingsfond och skapar förutsättningar för att fler typer av gods kan lassas och lossas samt att antal transporter kan öka. Även miljövinsterna blir betydande med en större och djupare hamn. Långa transporter på land, från bland annat industrier och sågverk, kan undvikas då godset istället skeppas i närområdet. Efter avslutat projekt förväntas en uppdaterad hamn som är hållbar för sin omgivning och en bra transport- och logistiklösning för regionens näringsliv.

Nedan hittar du information om pågående och kommande projekt på Port of Skellefteå.

Farledsprojektet

Farledsprojektet

Det övergripande målet i farledsprojektet är att öka kapaciteten i Port of Skellefteå för att möta näringslivets efterfrågan och behov ...
Läs mer
Intervjufilm om hamnprojektet

Intervjufilm om hamnprojektet

Intervju med projektledare Anna Lundström och hamnchef Lars Widelund om hamnprojektet ...
Läs mer
Landfyllnadsprojektet

Landfyllnadsprojektet

Arbetet på norra sidan med att bygga nytt land fortskrider som planerat. De dagar som projektet legat efter, har arbetats ...
Läs mer

INNELIGGANDE FARTYG

Ankom
Namn
Kaj
Ankom från
Last
Avgår till
Inga inlägg hittades.

VÄNTADE FARTYG

Arrives
Name
Kaj
Arriving from
Load
Departs to
2022-10-03
Saltstraum
Rönnskär
Rotterdam
3600 ton Kaustiksoda
2022-10-05 Fredrikstad
2022-10-04
Philipp Essberger
Oljehamnen
Rotterdam
1000 ton Mixed Fatty Acid
Okänd 2022-10-05
2022-10-05
Royal Orion
Rönnskär
Okänd
11740 ton Kopparslig
Okänd 2022-10-07
2022-10-06
Botnia Enabler
Jubileumskajen
Kemi
Container
Zeebrugge 2022-10-07
2022-10-06
Vestanhav
Cementa
Luleå
2000 ton Cement
Slite 2022-10-07
2022-10-13
Baltic Enabler
Jubileumskajen
Kemi
Container
Zeebrugge 2022-10-13
2022-10-21
Vestanhav
Cementa
Luleå
1000 ton Cement
Slite 2022-10-21
2022-10-29
Vestanhav
Cementa
Luleå
5100 ton Cement
Slite 2022-10-30

Stig ombord på BAUS

Bogserbåten Baus kom in i vår verksamhet 2012. Bogserbåten modifieras och frächas upp successivt för att passa Skellefteå Hamns behov, vilket skiljer sig från fartygets tidigare tjänst.

LÄS MER