Underhållsmuddring i hamnbassängen

Port of Skellefteå behöver göra en underhållsmuddring för att bibehålla ett seglingsdjup på 8.5 meter. Hamnbassängen muddrades senast i början av 80 talet och uppslamning och landhöjningen har samverkat till att en insats behöver göras.
Muddermassorna ska sedan användas till att skapa nytt land på norra sidan som blir etapp ett i skapandet av nya kajer med ett möjligt seglingsdjup på upp till 15 m.
Projektering påbörjas under 2018. Själva muddringen ska ske under 2019.
Nyheter
Port of Skellefteå utvecklas. Med ett växande tjänsteutbud möter vi våra kunders behov på intermodala transporter, containertrafik och hamnnära industrilokaler.
Kommunens investeringar i hamnområdet finansieras till 50 % från EU: s regionala utvecklingsfond och skapar förutsättningar för att fler typer av gods kan lassas och lossas samt att antal transporter kan öka. Även miljövinsterna blir betydande med en större och djupare hamn. Långa transporter på land, från bland annat industrier och sågverk, kan undvikas då godset istället skeppas i närområdet. Efter avslutat projekt förväntas en uppdaterad hamn som är hållbar för sin omgivning och en bra transport- och logistiklösning för regionens näringsliv.
Nedan hittar du information om pågående och kommande projekt på Port of Skellefteå.
INNELIGGANDE FARTYG
VÄNTADE FARTYG
Stig ombord på BAUS
Bogserbåten Baus kom in i vår verksamhet 2012. Bogserbåten modifieras och frächas upp successivt för att passa Skellefteå Hamns behov, vilket skiljer sig från fartygets tidigare tjänst.