Skärmtak och magasinförlängning

Port of Skellefteå har i dagsläget för lite magasinsytor under tak och detta delprojekt är tänkt att öka lagringsmöjligheterna med några 1000 kvm. Första etappen är att förlänga A-magasinet med ca 30 meter västerut.
Projektering pågår. Fysiska byggnationer ska ske under 2019.
Nyheter
Port of Skellefteå utvecklas. Med ett växande tjänsteutbud möter vi våra kunders behov på intermodala transporter, containertrafik och hamnnära industrilokaler.
Kommunens investeringar i hamnområdet finansieras till 50 % från EU: s regionala utvecklingsfond och skapar förutsättningar för att fler typer av gods kan lassas och lossas samt att antal transporter kan öka. Även miljövinsterna blir betydande med en större och djupare hamn. Långa transporter på land, från bland annat industrier och sågverk, kan undvikas då godset istället skeppas i närområdet. Efter avslutat projekt förväntas en uppdaterad hamn som är hållbar för sin omgivning och en bra transport- och logistiklösning för regionens näringsliv.
Nedan hittar du information om pågående och kommande projekt på Port of Skellefteå.
INNELIGGANDE FARTYG
VÄNTADE FARTYG
Stig ombord på BAUS
Bogserbåten Baus kom in i vår verksamhet 2012. Bogserbåten modifieras och frächas upp successivt för att passa Skellefteå Hamns behov, vilket skiljer sig från fartygets tidigare tjänst.
Skärmtak och magasinförlängning
Som Norran Affärsliv tidigare berättat har Skellefteå hamn fått klartecken från Mark- och miljödomstolen för att påbörja muddring av hamnen. Nu finns det även en prislapp för den totala investeringen, nämligen en halv miljard kronor.

Detta blir första steget i en rad strategiska framtidsinvesteringar på hamnområdet.
– Vi kommer att bli mer konkurrenskraftiga och kunna hantera fler och större fartyg, säger Lars Widelund, hamnchef i ett pressmeddelande.
Det Mark- och miljödomstolen nu gett sitt godkännande till är att påbörja muddring i Kallholmsfjärden för att göra en djupare infart. Muddringsmassorna och järnsand från Rönnskär ska sedan återanvändas för att fylla ut området på norra sidan och utöka hamnområdet. Sista steget i projektet som beräknas kosta uppemot en halv miljard är att bygga en kaj.
– Jag anser att kommuner bör äga infrastruktur i en hamn. En investering på en halv miljard är inget som en privat aktör kan räkna hem. Däremot kan kommunen se samhällsfördelar, menar Lars Widelund.
Han konstaterar att i dagsläget skulle hamnen kunna tredubbla godsomsättningen utan att behöva göra några större omställningar.
–Men detta är en satsning för att överleva på lång sikt och bli mer konkurrenskraftiga, säger Lars Widelund.
Norra Skogsägarna är en stor kund hos hamnen.
Nyheter
Port of Skellefteå utvecklas. Med ett växande tjänsteutbud möter vi våra kunders behov på intermodala transporter, containertrafik och hamnnära industrilokaler.
Kommunens investeringar i hamnområdet finansieras till 50 % från EU: s regionala utvecklingsfond och skapar förutsättningar för att fler typer av gods kan lassas och lossas samt att antal transporter kan öka. Även miljövinsterna blir betydande med en större och djupare hamn. Långa transporter på land, från bland annat industrier och sågverk, kan undvikas då godset istället skeppas i närområdet. Efter avslutat projekt förväntas en uppdaterad hamn som är hållbar för sin omgivning och en bra transport- och logistiklösning för regionens näringsliv.
Nedan hittar du information om pågående och kommande projekt på Port of Skellefteå.
INNELIGGANDE FARTYG
VÄNTADE FARTYG
Stig ombord på BAUS
Bogserbåten Baus kom in i vår verksamhet 2012. Bogserbåten modifieras och frächas upp successivt för att passa Skellefteå Hamns behov, vilket skiljer sig från fartygets tidigare tjänst.