Skelleftea Hammen

Skärmtak och magasinförlängning

Port of Skellefteå har i dagsläget för lite magasinsytor under tak och detta delprojekt är tänkt att öka lagringsmöjligheterna med några 1000 kvm. Första etappen är att förlänga A-magasinet med ca 30 meter västerut.

Projektering pågår. Fysiska byggnationer ska ske under 2019.

Nyheter

Port of Skellefteå utvecklas. Med ett växande tjänsteutbud möter vi våra kunders behov på intermodala transporter, containertrafik och hamnnära industrilokaler.

Kommunens investeringar i hamnområdet finansieras till 50 % från EU: s regionala utvecklingsfond och skapar förutsättningar för att fler typer av gods kan lassas och lossas samt att antal transporter kan öka. Även miljövinsterna blir betydande med en större och djupare hamn. Långa transporter på land, från bland annat industrier och sågverk, kan undvikas då godset istället skeppas i närområdet. Efter avslutat projekt förväntas en uppdaterad hamn som är hållbar för sin omgivning och en bra transport- och logistiklösning för regionens näringsliv.

Nedan hittar du information om pågående och kommande projekt på Port of Skellefteå.

Farledsprojektet

Farledsprojektet

Det övergripande målet i farledsprojektet är att öka kapaciteten i Port of Skellefteå för att möta näringslivets efterfrågan och behov ...
Läs mer
Intervjufilm om hamnprojektet

Intervjufilm om hamnprojektet

Intervju med projektledare Anna Lundström och hamnchef Lars Widelund om hamnprojektet ...
Läs mer
Landfyllnadsprojektet

Landfyllnadsprojektet

Arbetet på norra sidan med att bygga nytt land fortskrider som planerat. De dagar som projektet legat efter, har arbetats ...
Läs mer

INNELIGGANDE FARTYG

Ankom
Namn
Kaj
Ankom från
Last
Avgår till
2023-01-25
Vikstraum
Rönnskär
okänd
9 000 ton svavelsyra
Kokkola 2023-01-26
2023-01-24
Greenland
Cementa
Riga
3 000 ton cement
okänd 2023-01-25
2023-01-23
Diamantgracht
Rönnskär
Three Hills
11 970 ton kopparslig
okänd 2023-01-25

VÄNTADE FARTYG

Arrives
Name
Kaj
Arriving from
Load
Departs to
2023-01-26
Reestborg
Rönnskär
Brunnsbuttel
11 513 ton kopparkoncentrat
2023-01-27 Sundsvall
2023-01-27
Swe Carrier
Rönnskär
okänd
2 800 ton koppar
Hull 2023-01-27
2023-01-27
Arabella
Rönnskär
okänd
6 750 ton svavelsyra
Nordenham 2023-01-28
2023-01-27
Vikstraum
Rönnskär
okänd
7 200 ton svavelsyra
Norrköping 2023-01-28
2023-01-27
Botnia Enabler
Skelleftehamn
Kemi
container mm
Zeebrugge 2023-01-27
2023-01-27
Sunnanhav
Rönnskär
Slite
7 000 ton järnsand
Immingham 2023-01-30
2023-01-29
Ice Crystal
Rönnskär
Gävle
10 000 ton blyslig 5 000 ton Zink
Odda2023-01-30
2023-01-31
Adriaticborg
Rönnskär
Rotterdam
13 178 tom kopparslig
okänd 2023-02-01
2023-01-31
Swe Freighter
Skelleftehamn
okänd
1 166 m³ trävaror
King´s Lynn 2023-01-31
2023-02-01
Johnelle
Rönnskär
Stockton
11 372 ton kopparslig
okänd 2023-02-02
2023-02-02
Saltstraum
Oljehamn
Brunnsbuttel
3 500 ton AdBlue
okänd 2023-02-04
2023-02-03
Vestanhav
Cementa
Luleå
3 000 ton cement
Slite 2023-02-04
2023-02-04
Saltstraum
Rönnskär
okänd
okänd
okänd 2023-02-05

Stig ombord på BAUS

Bogserbåten Baus kom in i vår verksamhet 2012. Bogserbåten modifieras och frächas upp successivt för att passa Skellefteå Hamns behov, vilket skiljer sig från fartygets tidigare tjänst.

LÄS MER

Skärmtak och magasinförlängning

Som Norran Affärsliv tidigare berättat har Skellefteå hamn fått klartecken från Mark- och miljödomstolen för att påbörja muddring av hamnen. Nu finns det även en prislapp för den totala investeringen, nämligen en halv miljard kronor.

Detta blir första steget i en rad strategiska framtidsinvesteringar på hamnområdet.

– Vi kommer att bli mer konkurrenskraftiga och kunna hantera fler och större fartyg, säger Lars Widelund, hamnchef i ett pressmeddelande.

Det Mark- och miljödomstolen nu gett sitt godkännande till är att påbörja muddring i Kallholmsfjärden för att göra en djupare infart. Muddringsmassorna och järnsand från Rönnskär ska sedan återanvändas för att fylla ut området på norra sidan och utöka hamnområdet. Sista steget i projektet som beräknas kosta uppemot en halv miljard är att bygga en kaj.

– Jag anser att kommuner bör äga infrastruktur i en hamn. En investering på en halv miljard är inget som en privat aktör kan räkna hem. Däremot kan kommunen se samhällsfördelar, menar Lars Widelund.

Han konstaterar att i dagsläget skulle hamnen kunna tredubbla godsomsättningen utan att behöva göra några större omställningar.

–Men detta är en satsning för att överleva på lång sikt och bli mer konkurrenskraftiga, säger Lars Widelund.

Norra Skogsägarna är en stor kund hos hamnen.

Nyheter

Port of Skellefteå utvecklas. Med ett växande tjänsteutbud möter vi våra kunders behov på intermodala transporter, containertrafik och hamnnära industrilokaler.

Kommunens investeringar i hamnområdet finansieras till 50 % från EU: s regionala utvecklingsfond och skapar förutsättningar för att fler typer av gods kan lassas och lossas samt att antal transporter kan öka. Även miljövinsterna blir betydande med en större och djupare hamn. Långa transporter på land, från bland annat industrier och sågverk, kan undvikas då godset istället skeppas i närområdet. Efter avslutat projekt förväntas en uppdaterad hamn som är hållbar för sin omgivning och en bra transport- och logistiklösning för regionens näringsliv.

Nedan hittar du information om pågående och kommande projekt på Port of Skellefteå.

Farledsprojektet

Farledsprojektet

Det övergripande målet i farledsprojektet är att öka kapaciteten i Port of Skellefteå för att möta näringslivets efterfrågan och behov ...
Läs mer
Intervjufilm om hamnprojektet

Intervjufilm om hamnprojektet

Intervju med projektledare Anna Lundström och hamnchef Lars Widelund om hamnprojektet ...
Läs mer
Landfyllnadsprojektet

Landfyllnadsprojektet

Arbetet på norra sidan med att bygga nytt land fortskrider som planerat. De dagar som projektet legat efter, har arbetats ...
Läs mer

INNELIGGANDE FARTYG

Ankom
Namn
Kaj
Ankom från
Last
Avgår till
2023-01-25
Vikstraum
Rönnskär
okänd
9 000 ton svavelsyra
Kokkola 2023-01-26
2023-01-24
Greenland
Cementa
Riga
3 000 ton cement
okänd 2023-01-25
2023-01-23
Diamantgracht
Rönnskär
Three Hills
11 970 ton kopparslig
okänd 2023-01-25

VÄNTADE FARTYG

Arrives
Name
Kaj
Arriving from
Load
Departs to
2023-01-26
Reestborg
Rönnskär
Brunnsbuttel
11 513 ton kopparkoncentrat
2023-01-27 Sundsvall
2023-01-27
Swe Carrier
Rönnskär
okänd
2 800 ton koppar
Hull 2023-01-27
2023-01-27
Arabella
Rönnskär
okänd
6 750 ton svavelsyra
Nordenham 2023-01-28
2023-01-27
Vikstraum
Rönnskär
okänd
7 200 ton svavelsyra
Norrköping 2023-01-28
2023-01-27
Botnia Enabler
Skelleftehamn
Kemi
container mm
Zeebrugge 2023-01-27
2023-01-27
Sunnanhav
Rönnskär
Slite
7 000 ton järnsand
Immingham 2023-01-30
2023-01-29
Ice Crystal
Rönnskär
Gävle
10 000 ton blyslig 5 000 ton Zink
Odda2023-01-30
2023-01-31
Adriaticborg
Rönnskär
Rotterdam
13 178 tom kopparslig
okänd 2023-02-01
2023-01-31
Swe Freighter
Skelleftehamn
okänd
1 166 m³ trävaror
King´s Lynn 2023-01-31
2023-02-01
Johnelle
Rönnskär
Stockton
11 372 ton kopparslig
okänd 2023-02-02
2023-02-02
Saltstraum
Oljehamn
Brunnsbuttel
3 500 ton AdBlue
okänd 2023-02-04
2023-02-03
Vestanhav
Cementa
Luleå
3 000 ton cement
Slite 2023-02-04
2023-02-04
Saltstraum
Rönnskär
okänd
okänd
okänd 2023-02-05

Stig ombord på BAUS

Bogserbåten Baus kom in i vår verksamhet 2012. Bogserbåten modifieras och frächas upp successivt för att passa Skellefteå Hamns behov, vilket skiljer sig från fartygets tidigare tjänst.

LÄS MER