Kallholmsplanen 2.0

Port of Skellefteå har i dagsläget för lite upplagsytor med god bärighet i södra hamnen. Kallholmsplanen skapades 2011 under tak och detta delprojekt är tänkt att öka lagringsmöjligheterna med full bärighet samt skapa möjlighet att lasta jvg vagnar på stickspåret mot Kuusakoski.
Här stod bilar och väntade på att köra på finlandsfärjan på 80 talet så ytan är inte anpassad för lagring.
Projektering påbörjas under 2019. Fysiska byggnationer ska ske under 2020.
Nyheter
Port of Skellefteå utvecklas. Med ett växande tjänsteutbud möter vi våra kunders behov på intermodala transporter, containertrafik och hamnnära industrilokaler.
Kommunens investeringar i hamnområdet finansieras till 50 % från EU: s regionala utvecklingsfond och skapar förutsättningar för att fler typer av gods kan lassas och lossas samt att antal transporter kan öka. Även miljövinsterna blir betydande med en större och djupare hamn. Långa transporter på land, från bland annat industrier och sågverk, kan undvikas då godset istället skeppas i närområdet. Efter avslutat projekt förväntas en uppdaterad hamn som är hållbar för sin omgivning och en bra transport- och logistiklösning för regionens näringsliv.
Nedan hittar du information om pågående och kommande projekt på Port of Skellefteå.
INNELIGGANDE FARTYG
VÄNTADE FARTYG
Stig ombord på BAUS
Bogserbåten Baus kom in i vår verksamhet 2012. Bogserbåten modifieras och frächas upp successivt för att passa Skellefteå Hamns behov, vilket skiljer sig från fartygets tidigare tjänst.