Skelleftea Hammen

OM PORT OF SKELLEFTEÅ

Skellefteå är den centrala tillväxtmotorn i norra Sverige. Vår placering i mitten av regionens kustband gör oss till ett lättillgängligt och unikt transportnav för sjöfart, tåg, lastbil och flyg. Vägen till världen har aldrig varit närmre.

Om Port of Skellefteå

Skellefteå är den centrala tillväxtmotorn i norra Sverige. Vår placering i mitten av regionens kustband gör oss till ett lättillgängligt och unikt transportnav för sjöfart, tåg, lastbil och flyg. Vägen till världen har aldrig varit närmre.

Port of Skellefteå förvaltar infrastrukturen i de olika hamnavsnitten inklusive ytor och magasin. Ett nära samarbete finns med ShoreLink Terminal som är stuveribolag i hamnen. Vi arbetar nära våra kunder, invånarna och miljön. Med vår unika geografiska placering är vi det självklara valet för vårt växande näringsliv och kunder med behov av en partner i norra Sverige.

Hamnen har ett nära samarbete med de olika kunderna i hamnområdet. Kuusakoski är den största hyresgästen som hyr en yta på 60000 kvm i hamnens sydöstra hörn. Skellefteå Kraft arrenderar ett område för sitt pelletsmagasin. I oljehamnen i norra hamnen huserar Wibax och Almer oil som lagrar och försäljer kemikalier och petroleumprodukter.

Det finns även terminal för allt gods som kommer och går med järnväg till Skellefteå. Det lastas även container på järnväg för vidaretransport ut i världen. Vi lastar sågade trävaror till världens alla hörn och lossar energivaror samt insatsvaror.

Port of Skellefteå äger även bogserbåten Baus och arbetsbåten Stig. Hamnen hyr även ut lagerytor och delar av magasinen till ett flertal kunder.

Ägarförhållande
Port of Skellefteå ägs av Skellefteå Kommun och drivs som en enhet i Samhällsbyggnads verksamhetsområde.

Nyheter

Port of Skellefteå utvecklas. Med ett växande tjänsteutbud möter vi våra kunders behov på intermodala transporter, containertrafik och hamnnära industrilokaler.

Kommunens investeringar i hamnområdet finansieras till 50 % från EU: s regionala utvecklingsfond och skapar förutsättningar för att fler typer av gods kan lassas och lossas samt att antal transporter kan öka. Även miljövinsterna blir betydande med en större och djupare hamn. Långa transporter på land, från bland annat industrier och sågverk, kan undvikas då godset istället skeppas i närområdet. Efter avslutat projekt förväntas en uppdaterad hamn som är hållbar för sin omgivning och en bra transport- och logistiklösning för regionens näringsliv.

Nedan hittar du information om pågående och kommande projekt på Port of Skellefteå.

Farledsprojektet

Farledsprojektet

Det övergripande målet i farledsprojektet är att öka kapaciteten i Port of Skellefteå för att möta näringslivets efterfrågan och behov ...
Läs mer
Intervjufilm om hamnprojektet

Intervjufilm om hamnprojektet

Intervju med projektledare Anna Lundström och hamnchef Lars Widelund om hamnprojektet ...
Läs mer
Landfyllnadsprojektet

Landfyllnadsprojektet

Arbetet på norra sidan med att bygga nytt land fortskrider som planerat. De dagar som projektet legat efter, har arbetats ...
Läs mer

INNELIGGANDE FARTYG

Ankom
Namn
Kaj
Ankom från
Last
Avgår till
2022-12-08
Greenland
Cementa
Luleå
3 317 ton cement
okänd 2022-12-09
2022-12-02
Aegean Spirit
Skelleftehamn
okänt
10 600 m³ trävaror
okänt 2022-12-07

VÄNTADE FARTYG

Arrives
Name
Kaj
Arriving from
Load
Departs to
2022-12-09
Cemstar
Oljehamn
Oxelösund
okänd
okänd 2022-12-10
2022-12-11
Vestanhav
Cementa
Slite
3 000 ton cement
2022-12-12 Luleå
2022-12-11
Swe Freighter
Rönnskär
Moerdjik
10 000 ton kopparaska
2022-12-12 Skelleftehamn
2022-12-12
Merweborg
Rönnskär
Setubal
okänd
okänd 2022-12-13
2022-12-12
Snow Crystal
Rönnskär
Ronne
4 700 ton sand 4 500 ton N mix Zinkslig 500 ton Zink clinker
Odda 2022-12-13
2022-12-13
Swe Freighter
Skelleftehamn
Rönnskärsverken
Trävaror
Hull 2022-12-14
2022-12-14
Tuna
Rönnskär
Gävle
3 500 blyslig, järnsand
okänd 2022-12-14
2022-12-14
Bergstraum
Rönnskär
okänd
7 200 ton svavelsyra
Norrköping 2022-12-15
2022-12-15
Mirva VG
Rönnskär
Kemi
4 000 ton Kopparslig
okänt 2022-12-16
2022-12-16
Airisto
Rönnskär
Gijom
6 702 ton kol
okänd 2022-12-19
2022-12-17
Mostraum
Rönnskär
Paldiski
4 000 ton svavelsyra
Grangemouth 2022-12-18
2022-12-20
Missouriborg
Rönnskär
Kemi
3 000 ton koppar
Livorno 2022-12-22
2022-12-20
Sydstraum
Rönnskär
Kaskö
8 000 ton svavelsyra
Fredrikstad 2022-12-21
2022-12-25
Bow Compass
Rönnskär
okänt
18 000 ton svavelsyra
okänd 2022-12-27
2022-12-27
Hydra Dawn
Rönnskär
Coquimbo
11 000 kopparslig
okänt 2022-12-28

Port of Skellefteå på Facebook

Här hittar du Port of Skellefteå samt bogserbåten Baus Facebook-sida.

Port of Skellefteå
@portofskelleftea
Bogserbåten Baus
@bogserbatenbaus

Stig ombord på BAUS

Bogserbåten Baus kom in i vår verksamhet 2012. Bogserbåten modifieras och frächas upp successivt för att passa Port of Skellefteås behov, vilket skiljer sig från fartygets tidigare tjänst.

LÄS MER