Muddringsarbetet är en viktig del i den pågående hamnutbyggnaden och startar i maj 2025. Syftet är att skapa tillräckligt djup för att ta emot de allt större fartygen som dominerar den globala sjöfarten. När fartygen blir större behöver också hamnarna anpassas med djupare farleder och kajer.
– Muddringen är en förutsättning för att vi ska kunna bygga ut hamnen. Det gör det möjligt att ta emot större fartyg och möta de krav som ställs på modern godshantering, säger Emma Sundelin, hamnchef vid Port of Skellefteå.
Arbetet är tidskritiskt och måste slutföras inom samma säsong. Detta är ett krav enligt vattendomen och en förutsättning för att nästa steg i projektet, att bygga den nya kajen, ska kunna börja.
För att hantera muddermassorna, varav en del är förorenade, har skyddande dammar anlagts vid hamnområdet. De rena muddermassorna kommer att tippas i en djuphåla till havs, medan de förorenade massorna hanteras och transporteras till godkända mottagningsanläggningar.
– Genom en sådan process minimeras risken för återkontaminering till hav och land, säger Ebba Marklund, blockchef, Peab.
Dammarna är uppbyggda med flera skikt av morän, bergkross, geotextil och gummiduk som fungerar som ett ogenomträngligt membran. När massorna har stabiliserats och transporterats till godkända mottagningsanläggningar, kommer dammarna att rivas och marken återställas.