Det som nu görs är slutfasen av muddringen där vallarna ska ligga. Vallarna har byggts löpande och fyllts ut allteftersom muddringen fortskridit. Muddring i farleden har påbörjats och förberedande arbeten för underhållsmuddringen i södra hamnen har påbörjats. Skapande av nya landytor ska vara klart under nästa sommar.
Miljömässigt är vi otroligt nöjda med att vi ligger så långt under de gränsvärden som tillåts i befintliga vattendomar. De textilskärmar och bubbelridåer som lagts runt arbetsområdena fungerar bättre än väntat.
När projektet är färdigt har det byggts 5 ha nytt land i vatten som tillsammans med de 3 ha befintligt land skapat en 8 ha stor yta som ska bli framtida hamnområdet.
Port of Skellefteå har lämnat in en ansökan till Mark och miljödomstolen angående byggandet av den ca 260 m långa kaj som ska byggas i anslutning till det nya landområdet. I ansökan ingår även vissa muddringsarbeten för att skapa ett farledsdjup på minst 11 meter.